neděle 8. června 2014

Jak jsem si vyrobila domácí vlasovou vodu


    Dneska už jsem absolutně přehřátá a tak jsem si dala malou odpoledno-večerní siestu. Jenomže mi to nedá, abych jen tak odpočívala a tak se s Vámi podělím alespoň o návod na výrobu domácí kopřivové vlasové vody, kterou jsem si nedávno vyrobila.

   Jak Vám asi neušlo, poslední dobou neustále řeším svoje vlasy. Za to, v jakém jsou stavu si ale můžu sama, takže kdyby chtěl někdo návod na to, jak si totálně odpravit vlasy, můžu ho dodat taktéž :) 

Nejhorší je, že toho vlastně nelituju (mé červené období bylo divoké a energické), akorát teď dávám neustále dokupy vše, co bylo za rekordně krátkou dobu zruinováno.

Neustále tak řeším, co si na tu hlavu napatlat, aby to vypadalo už konečně líp a hlavně aby byly co nejrychleji zpátky nové a zdravé vlasy.

A protože už mě nebavilo, jak díky těm všem "nepostradatelnostem" neustále pláče moje peněženka, řekla jsem si že by určitě bylo fajn, něco z toho si zkusit vyrobit doma.

Začala jsem u kopřivové vlasové vody, jelikož kopřivu na vlasy používám moc ráda. Ale ne pokaždé se mi chce hrát s louhováním kopřiv a tak jsem chtěla něco, co by bylo neustále po ruce a zároveň bylo stejně účinné a přírodní.
A jak se říká, kopřivou na vlasy nikdy nic nezkazíš. 

Spíš naopak. Kopřiva je jeden z největších vlasových pokladů, uctívaný a ověřený desetiletími (můžu říct že snad i staletími). 
Pokud se podíváte například na fotky Marie Treben (uznávané bylinkářky), nemůžete si nevšimnout jejich krásných a hustých vlasů, které jí zdobily do velmi vysokého věku. A právě tahle paní nedala dopustit na kopřivovou tinkturu, kterou tahala neustále a všude vždy s sebou.

Samozřejmě od přírodních věcí se nedá čekat zlepšení za krátkou dobu. Není to otázka měsíce, či dvou, je to spíš záležitost let a hlavně pravidelnosti. Ale o to větší a delší užitek by měla přírodní péče přinést.

Nemůžu tedy slíbovat, že po tomhle zázraku začnou růst vlasy neuvěřitelnou rychlostí a do měsíce se z Vás stane Zlatovláska. 
Sama ji používám teprve pár týdnů a tak o skutečném účinku budu moct referovat až za nějákou dobu.
Ale jak říkám, jsem přesvědčená, že její pravidelné užívání může jedině prospět.

Jediná věc, které jsem se při výrobě obávala, byl alkohol. 
Přece jen pravidelná dávka alkoholu na pokožku nemusí dělat dobrotu.

Na jednu stranu je alkohol přínosný, dokáže z bylinky vytáhnout to dobré, zakonzervovat ať to vydrží a umožní účinným látkám proniknout hlouběji do pokožky a zároveň "nakopne" lenivé kořínky k růstu. Navíc pokožku odmastí, takže pokožka není po aplikaci vlasové vody nijak zatížená, naopak může pomoci účes udržet delší dobu svěží.

Na druhou stranu přemíra alkoholu pokožku vysušuje, může způsobit lupy a při pravidelném vysušování budou mít pravděpodobně vlasy větší tendenci se mastit.

Takže jsem byla k alkoholu hodně opatrná. 

Nikde na internetu jsem bohužel nenašla přesný postup toho, jak si vlastně vlasovou vodu vyrobit. Dočetla jsem se jen to, že bylinka se má louhovat asi dva týdny, nejlépe na slunci. Nic o poměrech následného ředění vodou, intenzitě používání atakdále. Takže jsem na to šla tak trochu po svém.

Jestli jste zvládly dočíst až sem, gratuluju a teď už pojďme konečně na to.

On je ten samotný postup vlastně děsně jednoduchý, tak snad vyváží to, že jsem se dneska musela trochu vykecat :o)


Co potřebujem:

- Náčinní na kopřivy. Nejlépe nebo spíše určitě rukavice a lopatku, rýč nebo tak něco.



- pak samozřejmě ty kopřivy... :)



Tohle je množství, které jsem naložila k poměru 0,5 l alkoholu.



Všude se uvádí, že vlasová voda se vyrábí z oddenků a kořene kopřivy. Nikoli z listů.
Zatím v bylinkách ještě dost plavu, ale řekla bych, že kořen má v sobě holt těch účinných látek nejvíc.
Takže jsem stonky zbavila kopřivových listů, kořeny omyla (to je to bílé) a takhle to pak vypadalo.


Chtěla jsem nejprve nakrájet jen kořeny, ale řekla jsem si že stonkem (oddénkem?) navíc nic nezkazím, takže jsem to tam ve finále šoupla všechno.
Dál je tedy zapotřebí alkoholu. Všude se psalo o obilném, nevím jestli je tedy pro pokožku příznivější, ale nechtěla jsem nic riskovat a tak jsem sáhla po Pražské vodce, která se vyrábí z obilného lihu a vzhledem ke kvalitě, ceně a dostupnosti mi přišla nejvhodnější.


K samotné výrobě jsem však použila kolegu Beama a všechno to přelila a nasypala do něj, postavila na slunné místo a nechala dva týdny (možná  kousek dýl) louhovat.


A takhle vypadala tinktura po oněch 14-ti (možná kousku dýl ) dnech.
Zabarvila se do typicky kopřivově hnědé a stonky naopak vypadaly dost vyšťaveně.


Nakonec jsem tedy zvolila poměr 50:50 a takto rozředila vzniklou tinkturu s vodou. Mám ten pocit, že jsem někde totiž četla, že poměr alkoholu ve vlasové vodě by neměl nikdy přesáhnout 50% (aby to právě neškodilo pokožce) a jelikož Pražská vodka obsahuje 37,5% procenta alkoholu, dostáváme se na myslím dosti bezpečné číslo. Neřeknu Vám jaké, jelikož procenta nejsou mojí silnou stránkou, ale jestli to chce někdo spočítat, iniciativě se meze nekladou;)

A tinktura byla na světě. 
Pro používání jsem zvolila starou skleněnou lahvičku od Růžové vody z Purity Vision ( koupeno v DM-ku), jelikož mi přišlo šikovné to dávkování pumpičkou a jelikož dávám přednost skleněným obalům.
A dávkování je opravdu v pohodě. Díky pumpičce se dostanu až ke kořínkům vlasů, což mi u jiných vod (například u Nimbové od pana Hádka) vždycky dělalo dost problém.

Jedinný a poslední problém, který jsem s vodou měla, byla její vůně. I přes intenzivní obsah kopřivy a zředění vodou, měla neustále dost vodkový odér.
Ve finále jsem teda do lahvičky nasypala ještě trochu sušené levandule, která se v tinktuře krásně uvolnila a vlasovka je teď nejen léčivou, ale zároveň tak trochu aromaterapeutickou záležitostí :o)


Uf, no jeden by neřekl, jak se budu vykecávat u tak primitivní věci, jako je naložení bylinek do alkohou, že jo!:)

Ale pokud těch bylinek nemáte náhodou ještě dost, nebo se mi podařilo nalákat Vás tak trochu na přírodní bylinkovou vlnu, navrhuji se jen pomaličku přesunout k televizi, naladit si ČT 1 a nechat se za pár minut dál inspirovat při Kouzelných bylinkách.

Hezký nedělní podvečer z lesa ♥

7 komentářů:

  1. ani nevíš, jak jsi mi teď kápla do noty! poslední dobou nám na zahradě kvetou kopřivy v záhoncích s květinami, takže jsem dostala za úkol se jich zbavit a bylo mi jich strašně líto je jen tak vyhodit ... a vzpomněla jsem si na to samé, co Ty, že jsou skvělé na vlasy, takže jsem udělala vývar a po umytí jím vlásky přelila ;) ... ale na netu jsem vyčetla, že vývar by se neměl skladovat moc dlouho (max 1 den), takže jsem zbytek musela vylít, což mě mrzelo ... a tak jsem přemýšlela, jak na to, abych nemusela vždycky vařit jen na jedno použití a tento návod se mi moc zamlouvá, takže díky! :*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc mě těší milá Liško, že se Ti můj článek tak hodí. Ono to bude asi tím že my "lesní lidé" řešíme podobné "problémy" :o) Dej vědět, jak se tinktura povede. Teď jsem to ještě řešila s mamkou a možná vážně není nutné tinkturu tak moc ředit vodou, takže zvol klidně menší poměr. Však uvidíš, jak Ti to bude vyhovovat;)

      Vymazat
  2. moc děkuji za recept... voda je super a ucinna... 😊 😊 😊

    OdpovědětVymazat
  3. určitě vyzkouším, začala jsem před nedávnem s metodou no poo a stále hledám jak těm nebohým zuboženým vláskům pomoci a i když v obchodech nabýzejí všelijaké vlasové vody atd. přesto sem k tomuto velmi skeptická a nekoupila sem nic z toho. vlasy myji sodou na odmaštění a dále pak maská z černé mleté kávy (na internetu je několik vyriant) a nebo je promnu jen citronovu vodou. Mám za sebou zatím jen asi tři týdny ale vytrvám (musím), moje vlasy si to zcela jistě zaslouží.
    Jsem ráda, že jsem nahlédla na tvojí stránku a celý příběh přečetla a už se těším jak si sama vyrobím svoji vlastní vlasovou vodu .
    S pozdravem Petra B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, držím palce. Já no poo vzdala asi po 3 týdnech :) Ale věřím, že se k ní ještě někdy vrátím. Je to super! Já myla hlavně žitnou moukou, to mi vyhovovalo nejvíc. Věřím, že i v obchodech budou dobré vlasové vody (třeba Weleda), ale vyrobit si svou je větší sranda, že jo. Držím tobě i tvým vlasům palec! :)

      Vymazat
    2. A jak jste tedy dopadla po letech užívání, pomohlo?

      Vymazat

Děkuju za každý Váš komentář ♥