středa 9. září 2015

Ostružinové muffiny podle Cataliny


   Věšina lidí mi říká, "Jó, ty pečeš ty muffinky, že?" Načež nejčastěji odpovídám prostě jen že jo. Někdy dodám, že peču vlastně cupcaky a na následnou otázku v čem je rozdíl, odpovídám, že jsou to vlastně muffiny dozdobené krémem. Není to však tak úplně pravda a vy co pečení trochu rozumíte to určitě víte.

Rozdíl mezi muffinem a cupcakem je totiž i v samotném těstě. Muffiny jsou považované za snídaňové pečivo a tak bývají nadýchanější a těsto většinou obsahuje kousky něčeho. Čokolády, ovoce, oříšků... Naproti tomu cupcakové těsto bývá spíše homogenní, je o něco tužší a zkrátka spíš takové dortové. U cupcaků honit těsto do přílišné jemnosti a kyprosti nemá moc smysl, jelikož na něj stejně naplácáte krém, který příliš kypré těsto ani neunese. Navíc krém celý cupcake ve výsledku ještě zvlhčí a tak se stane stejně vláčným.

Takže si to sesumírujme. Jaká je teda výhoda muffinů, které jsou pro většinou lidí vlastně takovými ořezanými cupcaky? Muffiny jsou lehčí, nadýchanější, hodí se na snídani spíše než těžký krémový cupcake a hlavně, jsou super rychlé! To jsou důvody, díky kterým si myslím, že bychom neměli zapomínat ani na tyhle "škaredší brášky cupcaků".


   Já pekla muffiny po docela dlouhé době a tím, jak jsem zvyklá dortíkovat mi najednou přišli až směšně jednoduché a rychlé. Nepotřebujete na ně vytáhnout ani šlehač a vlastně si vystačíte jen se dvěma miskami, lžící a případným kastrůlkem na rozpuštění másla. Takže když jsme si večer přinesli z procházky v lese náruč ostružin a Kuba mě přesvědčoval ať něco upeču, hned jsem si vzpomněla na ostružinové muffiny od Cataliny. Kuba říkal, ať udělám raději něco rychlejšího, protože si hned představil tu práci jakou mívám s dortíkama, ale já ho přesvědčila, že se nemusí obávat a že muffiny budou v cukuletu. A taky že byly!

Jak říkám, recept mám od Cataliny, ale nakonec jsem si ho trochu upravila. Do muffinů jsem dala dvojnásobnou nálož ostružin (páč víc ostružin je prostě víc ostružin!), místo zákysu dala mlíko a půlku hladké mouky jsem nahradila polohrubou pro ještě větší nadýchanost. Pepř jsem do muffinů po vzoru Cataliny dala taky. Vůbec se ho nemusíte bát, skoro jej neucítíte. Muffiny rozhodně nepálí, spíš jim to dodává takový jemný říz.


Recept:
(na 12 košíčků)


  • 100g hladké mouky
  • 100g polohrubé mouky
  • 1/2 lžičky pepře
  • 2 lžičky prášku do pečiva
  • 1/4 lžičky soli
  • 1/2 lžičky jedlé sody
  • 115 g třtinového cukru
  • 1 vejce
  • 125g mléka
  • 1 lžička vanilkového extraktu
  • 60 g másla
  • 240 g ostružin


Postup:

Vajíčko a mléko by mělo být v pokojové teplotě, tak je zavčas vyndejte z lednice.

Prosejte mouku (u cupcaků to nedělám, ale tady pro efekt maximální nadýchanosti opravdu tenhle krok nevynechávejte) a smíchejte se suchými ingrediencemi. Dejte si bokem trochu sypké směsi a obalte v ní ostružiny.

V kastrůlku si rozpusťte máslo a nechte lehce vychladnout. Následně ho smíchejte s mlékem, vajíčkem a extraktem.

Nakonec spojte všechny tři části (obalené ostružiny, sypkou směs a tekutou směs) a jen opravdu lehce a tak nějak flákačsky promíchejte. Těsto na muffiny se míchá ručně a jen krátkou dobu aby bylo nadýchané. Vážně nemusíte mít všechny ingredience dokonale spojené, spíš naopak. Těsto je žádoucí míchat co nejméně.

Těstem naplňte papírové košíčky (tentokrát klidně až skoro nahoru, muffinům sluší pořádná čepice) a dejte péct na 15-20 minut na 175 stupňů.

Lehké že? Vždyť jsem Vám to říkala ;)


7 komentářů:

  1. Cubcakes jsem dělala jednou a to se sněhovou "pusinkou"... Jinak nikdy-krémy uplně nesnášíme... Zato zbožňuju mufiny s rybízem, borůvkama... hmmňam... Ale nikdy jsem to teda neobalovala, zato dávám do těsta rybíz i borůvky zmrzlé (a že v zimě příjdou rybízový mufuny k chuti)... Ostružiny jsou super nápad, určitě to prubnu taky...

    OdpovědětVymazat
  2. :D Super vysvětlení, já peču docela dost, ale pořád se mi to plete. Ono je to na konec totiž jedno, jak se to oficiálně jmenuje :) Taky preferuju muffiny s ovocem, ale teď mi došlo, že vlastně dělám cupcaky (těsto) s ovocem uvnitř bez krému nahoře. No! Ale úplně nejoblíbenější na světě je pro mě mrkvový cup cake s krémem ze zakysané smetany a pomazánkového másla s citronem. Mňam!

    OdpovědětVymazat
  3. miluju muffiny, dělám je taky doma,ale většinou jen čokoládový
    terievans98.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Překrásné fotečky a připomnělo mi to , že jsem dlouho nedělala muffiny :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ve Tvém podání jsou škaredší bráškové cupcaků stejně úžasní a stejně se mi sbíhají sliny. Tajně doufám, že jednou budu moct ochutnat přímo od Tebe :-))). Mňáááám :-) A konečně vím, jaký je rozdíl mezi dortíčky a muffiny, já totiž peču jen ty mufiny :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Udělala jsem nejlepší muffiny za těch 12 let co je dělám.)))) Výborný recept.) Jo, neměla jsem mléko, tak jsem dala kefírové :)))) Děkuji

    OdpovědětVymazat
  7. Nejlepší recept za poslední dobu, co jsem objevila. Dělala jsem už i ze zmrzlých ostružin a případně kombinuju s jahodama a je to boží. A fakt easy!!

    OdpovědětVymazat

Děkuju za každý Váš komentář ♥